Rekenkamerrapporten

Openstaand

Werkt Het?

DATUM BEHANDELING PS: 8 februari 2019         download rapport

Aanbeveling

A. Zorg voor een kritische toetsing van de werkgelegenheidseffecten die subsidieaanvragers u in het vooruitzicht stellen bij de aanvraag voor een programma. Gedeputeerde Staten kunnen als subsidieverstrekker zelf een ex ante studie op (laten) stellen. Provinciale Staten kunnen Gedeputeerde Staten daar ook toe verzoeken. Dit biedt een waarborg voor een onafhankelijke uitvoering van de ex ante raming.

Maatregelen

Voortgang

Toelichting

De aanbevelingen die de NRK doet onderschrijven wij.
Voor een groot deel zijn de aanbevelingen al onderdeel van onze dagelijkse werkwijze. Daarnaast streven wij ernaar het monitoren en evalueren van (werkgelegenheids)effecten van gesubsidieerde programma's/projecten een meer structureel karakter te geven. De digitale monitor, waarin de voortgang en de effecten van ons beleid aan PS worden gepresenteerd, speelt daarin nadrukkelijk een rol. Daar waar nodig zullen wij voor het uitvoeren van evaluaties een extern bureau inschakelen.

groen

Het Uitvoeringsprogramma Groningen@Work 2020-2023 hebben wij eind 2020 vastgesteld en is op 17 februari 2021 besproken in uw Staten. Hoofdstuk 3 van dit uitvoeringsprogramma gaat over Monitoring en effecten. De aanbevelingen van de NRK zijn meegenomen in de bepaling van indicatoren en de effecten.
Over de voortgang van het uitvoeringsprogramma worden uw Staten jaarlijks geïnformeerd door middel van een voortgangsbrief.
In 2023 heeft, in plaats van een jaarlijkse voortgangsbrief, een fysieke bijeenkomst plaatsgevonden voor Statenleden, ondernemers en belanghebbenden om te informeren over de resultaten van het uitvoeringsprogramma Groningen@Work 2020-2023.
In de Economische Visie 2035 nemen we een evaluatie op van Groningen@work, zodat de bevindingen van het voorgaande uitvoeringsbeleid gebruikt worden in het nieuw te ontwikkelen beleid.
De aanbeveling kan hiermee als afgehandeld worden beschouwd.

Aanbeveling

B. Zorg voor een kritische toetsing van de werkgelegenheidseffecten die begunstigden rapporteren bij afronding van een programma. Gedeputeerde Staten kunnen als subsidieverstrekker zelf een ex post evaluatie op (laten) stellen. Provinciale Staten kunnen Gedeputeerde Staten daar ook toe verzoeken. Dit biedt een waarborg voor onafhankelijke uitvoering van de ex post evaluatie en vergroot de mogelijkheid voor GS en PS om te leren van de uitvoering van deze met de nodige onzekerheden omgeven programma’s.

Maatregelen

Voortgang

Toelichting

Zie A.

groen

Zie bij A.
In de beschikking kan aan de subsidieontvanger worden gevraagd om te komen met een eindrapport. In dit rapport worden de behaalde effecten beschreven.
De aanbeveling kan hiermee als afgehandeld worden beschouwd.

Aanbeveling

C. Maak als PS gebruik van de mogelijkheid om zelf een ex ante studie en een ex post evaluatie op te (laten) stellen bij majeure en financieel omvangrijke programma’s en bij programma’s die anders hebben uitgepakt dan van te voren was gepland. Leg dit vast in een beleidsregel.

Maatregelen

Voortgang

Toelichting

Zie A.

groen

Zie bij A.
De aanbeveling kan hiermee als afgehandeld worden beschouwd.

Aanbeveling

D. Zie toe op de kwaliteit van de gemaakte ramingen en evaluaties en toets deze kritisch. Deze aanbeveling gaat zowel over de kwaliteit van de ex ante ramingen (paragraaf 2.2) als over die van de ex post vaststellingen (paragraaf 3.2). Sommige in het vooruitzicht gestelde werkgelegenheidseffecten lijken te mooi om waar te zijn, wat achteraf ook zo blijkt te zijn. In de bestudeerde eindverslagen wordt wel gerapporteerd over bruto effecten maar wordt geen rekening gehouden met verdringings-, substitutie- en cadeau-effecten. Zo rekent men zich ten onrechte rijk. Op basis van zo’n rooskleurige informatiepositie wordt het lastig om realistische besluiten te nemen.

Maatregelen

Voortgang

Toelichting

Zie A.

groen

Zie bij A.
De aanbeveling kan hiermee als afgehandeld worden beschouwd.

Aanbeveling

E. Voer een ex ante studie uit in een vroeg stadium van de besluitvorming, wanneer nog meerdere projectalternatieven voorwerp van beraad zijn. Dat komt ten goede aan een tijdige, transparante en rationele besluitvorming. Voorkom dat ex ante studies alleen worden gebruikt als verkoopargument en uitsluitend dienen voor het overreden van de subsidieverstrekker.

Maatregelen

Voortgang

Toelichting

Zie A.

groen

Zie bij A.
De aanbeveling kan hiermee als afgehandeld worden beschouwd.

Aanbeveling

F. Bij het verstrekken van een subsidie voor een majeur programma kan aan de begunstigde de verplichting worden opgelegd om drie jaar na de definitieve vaststelling van de subsidie een onafhankelijk onderzoek te laten uitvoeren naar de structurele, duurzame effecten van dat programma. Leg dit vast in een beleidsregel. Zo wordt geleidelijk aan een kennisbestand opgebouwd over wat er wel en wat er niet werkt.

Maatregelen

Voortgang

Toelichting

Zie A.

groen

Zie bij A.
De aanbeveling kan hiermee als afgehandeld worden beschouwd.

Aanbeveling

G. Zorg dat de informatie over veronderstelde effecten en vastgestelde effecten ook werkelijk op de agenda van PS wordt geplaatst. Hierbij rust een actieve informatieplicht op GS. PS moeten zelf actief om controleerbare informatie vragen. Hierbij dient GS beter gebruik te maken van de informatie die voorhanden is bij het SNN.

Maatregelen

Voortgang

Toelichting

Zie A.

groen

Zie bij A.
De aanbeveling kan hiermee als afgehandeld worden beschouwd.

Aanbeveling

H. De bekostiging van een groot deel van een structuurversterkend programma via het SNN (met middelen van de EU en / of het rijk) laat de informatieplicht van GS aan PS onverlet.

Maatregelen

Voortgang

Toelichting

Zie A.

groen

Zie bij A.
De aanbeveling kan hiermee als afgehandeld worden beschouwd.

Deze pagina is gebouwd op 06/11/2024 13:27:15 met de export van 06/11/2024 13:23:16